Svar på en kommentar jag fick




Mitt kostschema jag har är egentligen väldigt simpelt då jag försöker äta en sån balanserad kost som möjligt. Idag blev det tillexempel stekt laxfilé med bulgur och en hemmagjord sås. Lägg till grönsaker på tallriken så är det komplett! Nu har vi inga grönsaker hemma för tillfället, men det är ju en annan femma. Frukost, lunch och middag är de "viktigaste" målen för mig, frukost består ofta av fibergröt med typ frysta bär på, ALLTID ett stekt ägg (oavsett vad det blir för frukost), ett stort glas vatten och ibland te/kaffe. Äggröra, omelett eller två stekta ägg, eller kokta ägg fungerar också bra. Jag försöker att ge mig själv en sån bra start som möjligt på dagen för att vara pigg och ha energi tills dagen är slut. Självklart är det mycket viktigt att äta mellan de tre stora målen, och då kan t ex cashewnötter vara ett bra mellanmål som innehåller nyttiga fetter, och ja, det låter jätte lite med lite cashewnötter men har du ätit en ordentlig frukost/lunch så kommer du klara dig till nästa mål. Keso alternativt kesella är också ett bra mellanmål. Ibland räcker bara en frukt, även om man ska vara försiktig med frukt då det innehåller endel socker.

Jag äter alltid en bättre variant till ris och pasta, exempelvis bulgur, råris, quinoa, fullkorns spaghetti o.sv. Det är långsamma kolhydrater och kroppen behöver som sagt en balanserad kost så att få i sig protein, fett och kolhydrater är ett måste!

Och för att avsluta svaret så har jag inget SCHEMA som jag skrev utan jag har bara en tanke i huvudet, exempelvis så blev det kycklingfilé till middag idag och det blir kycklingfilé till lunch imorgon osv. En proteinkälla, kolhydratskälla (långsamma) och helst lite fett + grönt.

Hoppas du är nöjd med svaret och att det inte är allt för rörigt! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback