Kropps ideal, kropps fixering osv

migJag skulle kunna skriva hur mycket som helst om kropps ideal, men det kommer jag inte att göra. Utan jag vill bara ta upp lite om kropps ideal.

Jag och min goda vän satt igår och pratade en hel del om kropps ideal, träning, kost, självkänsla osv. Det fick mig att fundera lite. Vi pratade lite om att "vem kom på att man skulle springa på gymmet och hålla på och fundera över hur man såg ut, det var det ingen som gjorde när det inte fanns gym" och mitt argument till det var det man fick ut av att vara på exempelvis gymmet. Endorfinerna som "släpps lös" och vad de endorfinerna leder till. Eftersom endorfiner är ett må bra hormon så är det ju just det man gör efter man varit på gymmet, man mår bra, man får ny energi, men känner sig genast snyggare eftersom man rört på sig och man har en himla bra känsla. Det är väl därför man går tillbaka till gymmet?

Det som står som nummer 1 på min lista är att jag ska må bra, jag ska vara lycklig, jag ska ha energi och jag ska älska livet och älska mig själv. Nummer 2 är hur jag ser ut, jag går inte bara på gymmet för att uppfylla krav nummer 1 utan jag vill ju självfallet vara snygg (kommer återkomma till att vara snygg senare i inlägget), jag vill kunna titta mig i spegeln och känna "fan vilken snygg kropp jag har" eller "fan vad jag är fräsch" eller liknande. Vill inte alla det?

Som jag sa så är ju självklart nummer ett för mig att må bra inte ha en snygg kropp, dock så är det väldigt viktigt för mig annars så trivs jag inte med mig själv och så enkelt är det. Jag tycker det är så himla tråkigt att folk tvingar sig till gymmet för att de känner att de måste. Sen kan jag ju så klart förstå det på ett sätt, är man överviktig och måste gå ner i vikt så har man inte mycket val. Eller jo, det finns ju alternativ - som att gå PW osv. Jag tycker aldrig att man ska göra något man egentligen inte vill. Det är svårt att vara kvar på ett gym i flera år, eller skapa nya vanor osv utan att tycka det är kul eller liknande. Håller ni med mig?

Jag skulle inte sätta min fot på gymmet om det vore så att jag hatade det. Aldrig!
Men om jag ska gå in lite mer på ideal, när man pratar om snygg kropp så är det ju otroligt olika i allas tankar vad man menar. Var kommer det ifrån då från början, är det något som du själv skapat eller är det något du sett i tidningar, reklamer, på TV osv osv? Jag tror och vågar påstå att de allra flesta tonåringar i min ålder är i den "vanliga" ideal svängen, alltså att man ska ha snygga tuttar, en snygg fast rumpa, smal midja och relativt smala ben, vara fit och tajt typ. Alla har absolut inte detta idealet, några kanske inte har något ideal över huvud taget! En del vågar sticka ut mer, t ex Sofi Lindberg som har en jäkligt deffad (dock så deffar hon inte) och muskulös kropp med mycket konturer och synliga muskler. Enligt vissa är detta MANLIGT. Och det mina vänner, är bara IDEAL och samhället som talar (eller?). För vadå manligt, visst det är klart att jag kan hålla med om att ja, man ska se skillnad på en tjej och en kille - men det gör man oavsett om man är musklad eller inte. Jag tycker muskler är sjukt snyggt, jag är så jäkla imponerad av de som tävlar i exempelvis body fitness, även om det inte är något jag själv skulle vilja hålla på med.

Jag känner en tjej som tar 16 kg (om inte mer) i hantlar och är hon manlig då? Bara för att de flesta tjejer inte skulle ta mer än max 5 kg (om ens det). Nej nu blir jag bara virrig i huvudet, men förstår ni vad jag menar?


FUCK ideal och gör istället som DU vill, för att DU vill det ingen annan! Se ut som du vill se ut, skit i vad alla andra säger. Det är ju ändå för din egen skull du tränar, inte någon annans eller hur? Och hörrni, de som klagar och liknande, det är egentligen de personerna som innerst inne är avundssjuka för att de själva inte kan åstadkomma särskilt mycket!

Gör din egen grej, inte någon annans!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback