Hur kräsen kan du vara egentligen?

Tänker bara börja inlägget med att säga att detta är inte tillägnat någon speciell person, eller grupp eller liknande. Det är bara mina egna tankar och reflektioner!

Som många vet så är det väldigt svårt att i dagsläget hitta ett jobb med en vettig lön för oss ungdomar. Men även för äldre. Och de ungdomar som jobbar ska vara väldigt glada att de har jobb, det tycker i alla fall jag. Ofta så är det så att man jobb via någon man känner, eller någon bekant eller liknande. Ja ni förstår. Men många har även fått jobb genom att söka jobb. Och det där med att söka jobb är en "rolig" sak. Vad söker ni, när ni söker jobb, och vad har ni för krav på jobbet? Alla inkomster är bra inkomster, eller?

Jag som ungdom har idag absolut inte råd att sitta och vara kräsen när jag söker jobb. "Jag vill inte jobba med ditten och datten", jaha, kan man ju tänka då. Visst, alla jobb är långt ifrån roliga, alla jobb är långt ifrån bra betalda. Jag menar inte att man ska jobba med en för liten lön mot det man gör - men hur kräsen har du råd att vara egentligen? Sitter du hellre arbetslös och söker det jobbet som passar dig, eller jobbar på ett jobb som du kanske egentligen inte tycker är så roligt, MEN får en inkomst? Kommentera gärna. För mig är valet självklart.
JAG har inte råd att sitta och vara kräsen. Jag har alltid sagt att jag aldrig kommer jobba på donken. Men, donken är ju också ett jobb. Verkligen inte det roligaste, men det viktigaste för oss är att komma ut i arbetslivet och få en inkomst, eller hur? Eller är det viktigast att ha rolig när man jobbar? Hur ser ni på det?

Jag som person är väldigt kräsen. Men ibland så får man helt enkelt släppa lite på sina krav. Jag trodde absolut inte att jag skulle jobba som telefonförsäljare, men det gör jag. Och vet ni? Jag tycker det är kul! Inte skit kul, inte skit tråkigt, inte medelmåttigt utan kul. Och det är bara för att jag gör det något roligt. För allt sitter i ert huvud, inget annat. Har du råd att vara kräsen? Vad bra för dig! Men en vanlig ungdom som gått ut gymnasiet har oftast inte det. Så innan ni sitter och säger "jag vill inte jobba med det, det, det eller det!" så tänk en gång till. Vad är viktigast för er idag? imorgon? Senare har man kanske råd att vara lite mer kräsen och välja lite mer vad man söker, men helt ärligt. Hur kan man inte vilja ha en inkomst? Oavsett om det handlar om att ha ett piss tråkigt jobb? Ingen hindrar dig från att söka vidare medan du jobbar. Du behöver ju absolut inte jobba på just den arbetsplatsen för alltid. Till slut hittar man något man trivs med och får en hyffsad inkomst på. Men det kommer förmodligen inte vara så på ditt första jobb, eller vad tror du?

Så, hur kräsen kan du vara, egentligen?


Kommentarer
Postat av: andriana den allsmäktige

jag håller med dig! När man säger att man jobbar med det man gör så höjer folk oftast ögonbrynen. Men vad gör man inte för att få pengar att rulla in som dom ska

2011-01-15 @ 17:04:47
URL: http://andrianas.blogg.se/
Postat av: Julia

Precis, all inkomst = bra pengar

OAVSETT var de kommer ifrån... ;-)

2011-01-16 @ 10:31:34
URL: http://breitholtzjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback