Respekt...? Långt inlägg

Jag känner att jag måste skriva det här. Vart fan är världen på väg? Jag bara undrar. Det är så jävla tragiskt och störande att stöta på människor som bara har respekt för en viss folkgrupp, eller vissa personer. De skiter blanka fan i resten och beter sig där efter. Visst, jag är inte perfekt, långt ifrån, jag respekterar inte alla människor, men det finns alltid en anledning till det. Jag skulle aldrig kunna döma ut någon vid bara anblicken, det är omöjligt? Man tror att man får sig en uppfattning men det behöver inte stämma överrens över huvud taget. Och ja, jag har tittat på folk och tyckt att de verkar cp i huvudet, störande eller liknande men verkar är en helt annan sak än att vara. Det är förvisso ingen ursäkt, men jag har åtminstone kommit till insikt vilket halva jordens befolkning inte verkar ha gjort.

Jag tycker det är tråkigt att folk inte kan eller vill behandla andra med respekt, möta dem med ett leende, eller vara trevliga - för de helt enkelt inte orkar, eller vad det nu kan vara? Snacka om att det är de själva som förlorar på det... Ingen vill vara med någon som är energislukare och det är precis vad de här människorna är.

Jag funderade över det här för ett tag sedan, att varför ska alla emos bli utdömda? Alla svartrockare? Alla de som sticker ut i samhället. Ska vi tycka att de med störningen cerebral pares är dumma i huvudet för att de har en störning och ser "roliga" ut? Det är helt sjukt... Jag orkar inte lägga ner min energi på att säga hur dåliga andra folkgrupper är eller människor som jag inte ens känner eller vet någonting om. Fullkomligt onödigt..

Det är synd att alla inte är kapabla att se människor med nya ögon, att de inte kommer till insikt och faktiskt förstår att det är helt onödigt att döma ut folk på förhand eller att bete sig illa mot andra som inte ens har gjort något för att förtjäna det. Ska man vara elak mot någon för att de är tjockare än någon annan, eller har snea tänder, eller har konstigt hår eller liknande? Det är självklart upp till var och en, och jag skulle ljuga om jag inte tycker att en del ser riktigt knäppa ut ibland, men det är inte det som är huvudsaken.

Vi pratade om etik igår på lektionen, och alla har verkligen sitt egna sätt att se på saker och ting och det är många som tycker att det är det rätta sättet. Nu hade inte jag tänkt att prata om etik här, men det jag skulle komma fram till var att vi pratade om den gyllene regeln "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" och det är en klockren "regel" bara det att väldigt många är så okapabla att på något sätt följa denna regel... Jag försöker nu mera att vara trevlig och glad för att jag vill att andra ska vara det mot mig men ibland är det svårt pga vissa olika anledningar. Det spelar ingen roll om jag mår pissigt dåligt och har gråtit hela natten en dag, det finns ingen anledning att jag ska ta ut det på min omgivning. Jag gör mitt allra bästa för att det inte ska bli så, och det vore mycket lättare om alla där ute tänkte som jag.

Så jag uppmanar alla att behandla andra som du själv vill bli behandlad för vem vill inte bli bra behandlad?


Nu måste jag RUSA.

Kommentarer
Postat av: andriana den allsmäktige

braa skriiiveeet!

2010-02-24 @ 18:40:56
URL: http://andrianas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback