Förhållanden

Förhållanden är svårt, väldigt svårt. Vad är viktigast och vad är mindre viktigt i ett förhållande? Vad ska ens partner ha, och hur mycket ska man dela och ha gemensamt? För mig är tillit, ärlighet, kärlek och respekt absolut viktigast i ett förhållande. Tillit för att man alltid ska kunna lita på varandra, oavsett situation. Ärlighet för att man alltid oavsett vad ska vara ärliga med varandra - känslor, tankar, funderingar - allt! Det är viktigt att kunna prata om allt också, att man vågar göra det. Kärlek för att man måste älska varandra och slutligen respekt för att man ska alltid respektera sin partner. Respektera att det är en egen individ med ett eget liv och egna värderingar. Jag tror starkt på att om något av detta fattas i ett förhållande så kan det bli väldigt svårt att få det att fungera.

Så när vet man att ett förhållande inte fungerar längre? När vet man att man sitter fast i en återvändsgränd, som man bara inte kan ta sig ur? Jag har absolut ingen aning. Känner man att något inte stämmer så ska man lita på den känslan och helst av allt försöka prata om det med sin partner. Men om det inte går då? Vad gör man då? För att ens partner inte är villig att diskutera det, eller helt enkelt inte kan ta emot det.

Personligen så har jag väldigt nära till känslor och är extremt omtänksam mot dom som står mig närmast. Detta kan vara ett stort problem för stora beslut, för att man helt enkelt tänker för mycket på hur den andra ska reagera på det. Man är rädd, helt enkelt. En del andra har lätt för att ta stora beslut som att till exempel flytta ihop, eller gå skilda vägar. Jag anser att det är väldigt viktigt att man sätter sig själv i första rummet. För mig är det jätte svårt, eftersom jag allid satt mig själv längre ner på listan än vad man ska. Du är alltid nummer ett. Men märker man att man inte får den friheten som människa, att göra det man gillar, umgås med dom man vill umgås med, ja när man känner att man helt plötsligt känner sig begränsad så är det dags att ta sig en tankeställare. Du bestämmer över ditt liv, vad du vill göra med det, vad du ska göra i vardagen osv. Det finns absolut ingen annan som kan ta dom besluten åt dig.

Kommentarer
Postat av: Mami

min kloka kloka kloka kloka dotter!

Du e bara bäst! Jag står alltid bakom dig.

pussish

2009-05-06 @ 20:42:28
Postat av: Gubbe med Altzheimer som bara verkar bli värre

You're sharp as a razor!



/J

2009-05-08 @ 06:11:31
Postat av: stockholmsjenna

sjukt bra skrivet julia. håller med till 110%. Hoppas allt är okej med dig. Ses i stallet! :)

2009-05-11 @ 22:40:23
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Julia

tack jenny :) jodå, nu är allt bra.. japp det gör vi :)

2009-05-13 @ 17:45:34
URL: http://breitholtzjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback